M I N D F U L N E S S  T R A I N I N G

Hoe ga jij om alle prikkels van vandaag de dag? Gun je jezelf meer ontspanning? Meer interne rust en balans?

Wellicht is mindfulness training dan iets voor jou.

Mindfulness training leert je in het hier en nu te zijn, terwijl de wereld vol in beweging is. Het leert je om ruimte te nemen voor jezelf. Op elk moment. Het leert je ruimte te nemen om stil te staan en je bewust te worden van wat er gaande is. Hier en nu.

Mindfulness training leert je om in contact te zijn met jezelf én de wereld om je heen. In balans.

Wat is mindfulness?

Het Engelse woord mindfulness zou je kunnen vertalen als het volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Andere woorden voor mindfulness zijn ook wel opmerkzaamheid of aandachtigheid. ‘Wherever you go, there you are’, zo zegt Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de hedendaagse mindfulness training. Anders verwoord: 

Waar je aandacht is, daar ben je.

Mindfulness gaat over in het moment volledig en bewust aanwezig zijn, met wat er ook is en met een open, vriendelijke, nieuwsgierige en accepterende houding. Dit eenvoudigweg zijn brengt innerlijke rust, ruimte en inzicht.

Mindfulness en MBSR

Mindfulness of eenvoudigweg zijn is natuurlijk niet zo eenvoudig. Het goede nieuws is dat ons zenuwstelsel, onze hersenen en ons bewustzijn trainbaar zijn. Mindfulness, de vaardigheden en houdingskwaliteiten waaruit het bestaat, kun je daarmee trainen. De training bestaat uit meditatieoefeningen, bewegingsoefeningen / yoga en oefeningen uit de cognitieve gedragspsychologie.

Mindfulness training, de kunst van het eenvoudigweg leren zijn. 

In 1979 introduceerde Jon Kabat-Zinn, hoogleraar moleculaire biologie én diepgaand beoefenaar van meditatie en hatha yoga, mindfulness in het ziekenhuis waar hij werkzaam was. Hij ontwikkelde een achtweekse groepstraining die in eerste instantie was bedoeld voor chronisch zieken; waarmee zij de mogelijkheid kregen om zelf iets te doen aan hun kwaliteit van leven en de beleving ervan. Hij noemde deze training mindfulness based stress reduction (MBSR). MBSR heeft wetenschappelijk gezien zijn effectiviteit bewezen als een mindfulness training voor iedereen.

Waarom beoefenen?

Mindfulness, zitmeditatie

Veel onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen teweeg brengt. Mindfulness geeft je meer inzicht in je gedachten en gevoelens, je reacties en gedrag. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om je automatische patronen van stress te doorbreken en helder keuzes te maken; je wordt bewuster, je vangt stressprikkels eerder en beter op. Zo wordt het bijvoorbeeld eenvoudiger om je grenzen te stellen. Je wordt veerkrachtiger en je beweegt makkelijker mee met de bewegingen van het leven.

Mindfulness training leert je opener en bewuster in het leven te staan.

Andere positieve gevolgen van mindfulness beoefening kunnen zijn: je ontspant gemakkelijker, je kunt beter concentreren, en je wordt creatiever. Je leeft intenser en je hebt meer energie. 

M o m e n t  v o o r  s t i l t e

Een moment met voor even...
niets,
behalve je volledige aanwezigheid in het hier en nu.

Een moment voor stilte
zodat je weet wat je nodig hebt
en
wat je jezelf daarin geven kunt.

 

Praktische informatie

De Achtweekse Mindfulness Training (MBSR-IT) bestaat uit 8 groepsbijeenkomsten van 2,5 uur en daarnaast een stiltedag. In de training wordt veel aandacht besteed aan het aanleren en nabespreken van de meditatieoefeningen aan de hand van de ervaringen. Tussen de bijeenkomsten door oefen je aan de hand van geleide meditaties. Verwacht dat je hier dagelijks zo’n 3 kwartier aan zult besteden. Bij de training ontvang je een trainingsmap inclusief audiobestanden met geleide meditaties. Er wordt gewerkt in kleine groepen van maximaal 8 deelnemers om de individuele aandacht te kunnen waarborgen.

Deelname vindt altijd plaats op basis van een kennismakingsgesprek. Dit gesprek is kosteloos en vrijblijvend.

Achtweekse Mindfulness Training (MBSR-IT)

Achtweekse Mindfulness voorjaar 2022

Op dit moment staan er geen nieuwe startdata gepland. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe startdata? Of  wil je graag meer weten en / of deze training passend voor je is? Neem contact op. 

Vergoedingsmogelijkheden

Er zijn steeds meer mogelijkheden voor een (gedeeltelijke of volledige) vergoeding van de kosten voor deelname aan deze training, bijvoorbeeld door zorgverzekeraars of door werkgevers. Meer weten? Kijk dan hier.

Individuele mindfulness training

Spreekt een één-op-één training je meer aan? In een individueel traject is er meer ruimte voor jouw persoonlijke vraag. De sessies en de lengte van het traject stemmen we hierop, gezamenlijk, af.

Kennismakingsmogelijkheden  

Introductie Sessie Mindfulness

Introductie Sessie Mindfulness (online) 

Ben je geïnteresseerd in de Achtweekse Mindfulness Training, maar twijfel je nog? Of wil je alvast een voorproefje? In een workshop sessie van 1 uur kun je kennismaken met mindfulness training. Er is alle gelegenheid voor het stellen van vragen. De sessie wordt online (via Zoom) gegeven.

Eerstvolgende sessie: n.t.b.

Heb je interesse in een volgende sessie? Neem dan contact op.

Vervolgmogelijkheden

Wil je je beoefening verstevigen of opfrissen in groepsverband, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je deelnemen terugkomsessies en stiltedagen. Ook kun je overwegen om deel te nemen aan een van de yoga lessen.

Terugkomsessie

Een mindfulness meditatie sessie met wisselende meditatievormen (bodyscan, mindful bewegen / yoga, zitmeditatie), en soms met een thema.

D​atum en tijd: n.t.b.
Locatie: iYoga Utrecht, Amsterdamsestraatweg 227, 3551 CC Utrecht
Kosten: € ​25,- incl. BTW​​.

Mindful Stiltedag

​Een dag in stilte, gevuld met mindfulness meditatie en yoga. 

D​atum: zondag 31 juli 2022
Tijd: 10.00 – 16.00 uur
Locatie: iYoga Utrecht, Amsterdamsestraatweg 227, 3551 CC Utrecht
Kosten: € ​45,- incl. BTW early bird (tot 15 juli 2022) / € ​55,- incl. BTW.

Voorwaarde voor deelname aan deze stiltedag is dat je een achtweekse mindfulness training (MBSR/MBCT) hebt gevolgd.

Overig aanbod

Naast mindfulness training geef ik yoga en ademwerk, lessen in groepsverband en individuele sessies.

Wil je op de hoogte blijven van mijn activiteiten? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief, Een Moment voor Stilte. Je vindt er maximaal één per maand in je mailbox. Naast updates en inspiratie vind je er ook de uitnodiging voor de pop-up, gratis en online, Tijd voor Savasana sessies.

Aanmelden of meer weten?

Wil je je aanmelden voor de groepstraining, een terugkomsessie of stiltedagen? Of wil je graag meer weten over de Achtweekse Mindfulness Training en / of het passend voor je is? Spreekt individuele mindfulness training je meer aan? Heb je een andere vraag? Neem contact op.